Korespondencja służbowa jest mało lubianą formą komunikacji, ponieważ nie uzyskujemy natychmiast informacji zwrotnej. Poza tym list jest trwałym dokumentem. Po wysłaniu niczego już nie możemy zmienić. A każda korespondencja jest odbiciem lustrzanym nadawcy?
Cel szkolenia
- Poznanie formy listu służbowego (układ)
- Umiejętność formułowania treści
- Poznanie zwrotów grzecznościowych i tytułów
Efekt
Uczestnicy zdobywają większą łatwość pisania służbowej korespondencji i unikania błędów.
Tematy
- Rodzaje listów służbowych ze względu na cele korespondencji (gratulacje, kondolencje, oferta handlowa, reklamacje, odmowa)
- Przewaga listu nad faksem i mailem
- Listy służbowe formalne i nieformalne
- Układ stałych elementów korespondencji
- Papier firmowy, koperty, czcionki
- Najczęściej popełniane błędy językowe
- Język niestosowny w korespondencji służbowej (kolokwializmy, zdrobnienia, stopery językowe)
- Tytułowanie (w nagłówku i na kopercie)
- Zwroty grzecznościowe na rozpoczęcie i zakończenie listu
- List z propozycją dla klienta
- List w odpowiedzi na reklamację
- List jako negatywna odpowiedź na ofertę
- Najważniejsze zasady etykiety w korespondencji
- Dodatkowe informacje pisane ręcznie
- Podpis
- Składanie listu
- Adresowanie koperty
Uczestnicy
Osoby, których częścią pracy jest pisanie, utrzymywanie korespondencji.
Metody szkolenia
Program szkolenia pozwala uczestnikom zapoznać zarówno z teorią jak i z praktyką pisania listów.
Czas trwania
Szkolenie trwa jeden dzień.
Wielkość grupy
Grupa liczy 1-10 osób.