Korespondencja służbowa – jak napisać list służbowy w zgodzie z zasadami

Korespondencja służbowa jest mało lubianą formą komunikacji, ponieważ nie uzyskujemy natychmiast informacji zwrotnej. Poza tym list jest trwałym dokumentem. Po wysłaniu niczego już nie możemy zmienić. A każda korespondencja jest odbiciem lustrzanym nadawcy?

Cel szkolenia

  • Poznanie formy listu służbowego (układ)
  • Umiejętność formułowania treści
  • Poznanie zwrotów grzecznościowych i tytułów

Efekt

Uczestnicy zdobywają większą łatwość pisania służbowej korespondencji i unikania błędów.

Tematy

  • Rodzaje listów służbowych ze względu na cele korespondencji (gratulacje, kondolencje, oferta handlowa, reklamacje, odmowa)
  • Przewaga listu nad faksem i mailem
  • Listy służbowe formalne i nieformalne
  • Układ stałych elementów korespondencji
  • Papier firmowy, koperty, czcionki
  • Najczęściej popełniane błędy językowe
  • Język niestosowny w korespondencji służbowej (kolokwializmy, zdrobnienia, stopery językowe)
  • Tytułowanie (w nagłówku i na kopercie)
  • Zwroty grzecznościowe na rozpoczęcie i zakończenie listu
  • List z propozycją dla klienta
  • List w odpowiedzi na reklamację
  • List jako negatywna odpowiedź na ofertę
  • Najważniejsze zasady etykiety w korespondencji
  • Dodatkowe informacje pisane ręcznie
  • Podpis
  • Składanie listu
  • Adresowanie koperty

Uczestnicy

Osoby, których częścią pracy jest pisanie, utrzymywanie korespondencji.

Metody szkolenia

Program szkolenia pozwala uczestnikom zapoznać zarówno z teorią jak i  z praktyką pisania listów.

Czas trwania

Szkolenie trwa jeden dzień.

Wielkość grupy

Grupa liczy 1-10 osób.