Podczas szkolenia uczestnicy zdobywają i udoskonalają umiejętność łączenia ról lidera i współczesnego menedżera, który potrafi zbudować zespół nastawiony na współpracę. Ponadto celem szkolenia jest udoskonalenie komunikacji w zespole, radzenie sobie z konfliktem oraz emocjami pracowników podczas trudnych rozmów.
TEMATY:
- Rola lidera w organizacji (znaczenie świadomości tożsamości zespołu dla wzajemnego wsparcia, przepływu niezbędnych informacji dla osiągania wspólnych celów zespołu i całej organizacji)
- Lider i menedżer – różnice i cechy wspólne
- Przywództwo sytuacyjne według Blancharda i konsekwencje odwrócenia hierarchii
- Kompetencje współczesnego menedżera
- Motywowanie pracowników (porównanie tradycyjnych narzędzi wg Maslowa i modelu potrzeb społecznych mózgu)
- Krytyka i pochwała – znaczenie motywacji pozytywnej
- Delegowanie zadań i skuteczne egzekwowanie bez obaw o stosowanie mobbingu
- Rozmowy oceniające i wyznaczanie celów SMART (przypomnienie)
- Trudne rozmowy – jak radzić sobie z emocjami pracownika
- Dekalog rozmowy emocjonalnej
- Komunikacja
- Wielopłaszczyznowe myślenie
- Znaczenie kontekstu we wzajemnym zrozumieniu
- Kanały przekazu informacji – spójność w budowaniu wiarygodności
- Wartości organizacji (rozwój, partnerstwo, odwaga) i wartości osobiste
- Błędy/stopery językowe – dążenie do jasnego przekazu (dostosowanie komunikatów do odbiorcy)
- Intonacja i mowa ciała
- Budowa zespołu
- Wizja i misja organizacji – wspólne rozumienie, dokąd zmierzamy
- Przyczyny nieporozumień w zespole
- Paradygmaty – znaczenie przesunięcia paradygmatów w zmianie zachowania (dążenie zespołu do celu)
- Proaktywność i poszerzanie strefy wpływu
- Style działania jednostek i organizacji
- Grupa i zespół – różnice
- Zaufanie – pomost pomiędzy starym i nowym modelem: od współzawodnictwa do współdziałania
- Elementy zmiany modelu działania (zmiana w biegu)
- Jak usprawnić komunikację i współdziałanie
- Współpraca w warunkach stresu i utrudnionej komunikacji
- Odpowiedzialność lidera za zespół
- Dowartościowanie
- Koło zobowiązań
EFEKT: Większa pewność siebie menedżerów, lepsza współpraca w zespole.
METODY SZKOLENIA:
Program szkolenia oparty jest na zasadzie nauki przez doświadczenie.
Teoria przeplatana jest z praktyką. Ćwiczenia zespołowe służą przede wszystkim uświadomieniu znaczenia przepływu informacji i nadrzędności współdziałania; nastawione są na unikanie rywalizacji; ukazują, jak negatywne znaczenie dla pracy zespołu i tym samym całej organizacji ma myślenie typu: „ja się tyle nad tym napracowałem, niech on też się pomęczy”. Gry, w których zaangażowany jest cały zespół, ukazują znaczenie wartości i różne ich rozumienie. Niektóre ćwiczenia pozwalają na wspólne wypracowanie zasad współdziałania. Po każdym ćwiczeniu zespołowym następuje debriefing, który pozwala na porównanie doświadczeń do zwykłej pracy uczestników i osadzenie wniosków w codziennej rzeczywistości. W każdym kolejnym ćwiczeniu – możliwość wykorzystania zdobytej wcześniej wiedzy i wypracowanych wniosków.
Kompetencje menedżerskie po części teoretycznej i/lub facylitacji (delegowanie zadań, wsparcie podwładnych, trudne rozmowy i in.) ćwiczone są w scenkach. Po każdej scence – ćwiczenia w udzielaniu informacji zwrotnej przez wyznaczonych obserwatorów obu stron. Możliwość wykorzystania kamery.
Mają formę ustną i pisemną.